Primarul îi convoacă joi, 4 iulie 2024, în ,,ședință de îndată” (după trei zile) pe consilierii locali (decizie nr.365/2024) . Subiectul este pus pe ,,repede înainte” – un proiect de HCL pentru rectificarea bugetului local cu suma de 1.230.000 lei. Este o sumă nu tocmai mică, dar, după cum veți vedea, este o sumă ce naște serioase semne de întrebare.
Trebuie spus că stilul primarului Zaharia (și a echipei sale) este de a propune proiecte de hotărâri (PH) cu documentație incompletă. Acesta a mizat mereu pe lipsa de documentare a consilierior locali, pe lipsa lor de înțelegere a documentelor (PH) care li se supun aprobării si pe venirea altor consilieri odata cu o noua legislatura. Doar consilierii cu mai multe mandate cunosc istoria proiectelor de lucrari ce se intind pe mai multe mandate.
Acestea fiind spuse, să analizăm proiectul supus dezbaterii si aprobării consilierilor în ședinta ,,de îndată” de joi. Sub denumirea ,,Proiect de hotărâre privind rectificarea bugetului propriu de venituri și cheltuieli, precum și modificarea listei de investitii ale Consiliului Local Buhuşi pentru anul 2024”, primarul doreste alocarea sumei de 1.230.000 lei pentru CHELTUIELI NEELIGIBILE din cadrul proiectului SMIS 125753. Acest proiect a fost demarat in 2018 si nici acum nu este finalizat. La data lansarii proiectului acesta avea ,,o valoare totala de 23.643.662,28 lei din care valoare eligibilă este 23.287.499,98lei și finanțarea nerambursabila (FEDR) este de 19.794.375,00 lei” (conform documentelor). Deci, prin diferență, suma NEELIGIBILĂ inițială ar fi fost de 356.162 lei. Proiectul SMIS 125753 contine lucrarile la Parcul Dendrologic si miniparc, centrul educational multifunctional CEM si strazile M.Viteazu si N. Balcescu.
Acum proiectul supus aprobării consilierilor buhușeni prevede suplimentarea cheltuielilor NEELIGIBILE cu suma de 1.230.000 lei. Documentația disponibilă public (47 de pagini) nu oferă răspunsul la unele întrebări fundamentale. Dar, foarte curios, este că nici documentația trimisă consilierilor locali (49 pagini, cu 2 rapoarte în plus) nu răspund, nici acestea, la aceste întrebări. Întrebări pe care domnii consilieri locali ar trebui să și le pună. Asta dacă sunt corecți si loiali buhușenilor, așa cu cere Noul Cod Administrativ!
Cele mai importante întrebări la care rapoartele dnei Oanei Timofte și ale dnei Carmen Pahoncea NU răspund ar fi:
- Care sunt cauzele cresterii cheltuielilor neeligibile pentru a suplimenta cu suma de 1.230.000 lei?
- De unde se vor lua banii? (raport Oana Timofte nr.21657, ce inseamnă ,,valorificarea unor bunuri ale institutiilor publice”)
- Se respectă Codul Fiscal privind existenta sursei de finantare CERTE la data prevederii unei cheltuieli?
- Care mijloace fixe sau bunuri se vor vinde pentru a se acoperi suma? Din ce instituții subordonate primăriei?
- Dacă totul este corect și legal, o posibila sursa de finantare ar fi fost sumele pierdute in instanta (nerecuperare prin actiuni in instanță tardive) ?
- De ce se cere suma aceasta abia in momentul in care proiectul SMIS 125753 este in etapa II de contractare la ADR Neamt?
- De ce decizia de evaluare tehnico-financiara a ADR Piatra Neamt NU este atasata proiectului?
- Care este motivul urgenței pentru care consilierii sunt convocați pentru aprobarea acestui proiect?
- Fiind vorba de ,,fonduri proprii” (buget local), de ce nu se organizează o dezbatere publică transparentă, conf. legea 52/2003)?
Sunt convins că primarul Zaharia știe foarte bine răspunsul la aceste întrebări, dar nu are nici un interes să îl dezvăluie în documentele din proiectul de hotărâre. Și, pentru a concluziona, atragem atenția (a cât-a oară??) că alt obicei politic al primarului este de a ,,scoate castanele din foc cu mâna consilierilor”. Foarte mulți dintr consilieri, fericiți că primesc zeciuiala lunară, dar sărmani cu duhul, aprobă ce li se pune sub bot fără a pune întrebări. O încredere nemeritată pe care i-o acordă re-alesului…
Menționez că alocarea sumei de 1.230.000 se face de la bugetul local – din taxe și impozite sau din bani primiți tot de la bugetul țării. Deci bani publici. Iată motivul pentru care cei enumetrați mai sus ar fi trebuit, din oficiu, să răspundă la întrebările pe care le-am ridicat. Frecevnța ,,sedințelor de îndată” este destul de mare și arată, pe de o parte, că Zaharia, ,,mai bun politician decât administrator” (citat din S.Flenchia) are obiceiul de a pune consilierii ,,pe repede-înainte” pentru a nu le lăsa timp de gândit, iar pe de altă parte, neprofesionalismul echipei de la proiecte cu dezvoltare locală.
Iar eu, dacă aș fi consilier local, din respect pentru buhuseni, aș respinge acest proiect.
Deoarece documentele disponibile public, dar și cele trimise consilierilor locali, nu raspund la aceste intrebari fundamentale, înclin să cred că totul este o ,,cacealma politico-adminstrativă” cu conotații la unele chestiuni subterane, nelegale. Aș dori ca această opinie (ce rezultă după consultarea documentelor) să fie eronată, dar experiența de gazetar si rapoartele cu probleme tot mai dese ale Curtii de Conturi Bacau îmi confirmă aceste suspiciuni rezonabile. Asta li se propune consilierilor locai – o nouă ,,castană foarte fierbine”.
În final, amintim problema privind faptul că multe din documentele publicate pe Monitorul Local al primariei Buhuși sunt incomplete. O problemă foarte veche, pe care secretarul UAT Oana Mihai și primarul Zaharia ar fi trebuit să o rezolve de mult timp: de ce documentațiile publice (pe situl primariei) sunt incomplete față de cele trimise consilierilor locali? Oare buhușenii nu au dreptul să cunoască TOT ce scrie în documente? Dar această încălcare a drepturilor constituționale ale cetățenilor este o problemă cu iz penal, la care vom răspunde cu altă ocazie.