Limba română şi istoria NU sunt pe lista olimpiadelor care se reiau după doi ani de pandemie. De ce?

1. Prezentarea situatiei: Ministerul Educaţiei a publicat, în data de 30 dec. 2021, lista competiţiilor şcolare care se reiau după pauza impusă de contextul pandemic.

„După o perioadă de întrerupere de doi ani a tuturor olimpiadelor şi concursurilor şcolare internaţionale, am semnat în această seară ordinul de ministru (5992/2021, n.red.) prin care aceste olimpiade şi concursuri şcolare pot fi reluate”, a spus Sorin Cîmpeanu după ședința de Guvern. ,,Este vorba de un număr de 76 de olimpiade şi concursuri internaţionale, la care se adaugă 34 de olimpiade şi concursuri naţionale recunoscute de Ministerul Educaţiei. Am introdus anul acesta recunoașterea pentru olimpiadele de robotică, de creativitate şi de inovare. Consider că este un lucru important.” Totusi, ministrul Cimpeanu nu a spus atunci nimic despre scoaterea de pe lista a unor olimpiade cu tradiţie, aşteptate de foarte mulţi elevi, precum limba romana sau istoria.

Listele olimpiadelor care se vor relua, conf. documentelor oficiale la acest moment, sunt urmatoarele:

Elevii si profesorii s-au sesizat de lipsa acestor obiecte de studiu impotante din lista olimpiadelor scolare si au reactionat. Mentionam ca in noiembrie 2020, secretarul de stat responsabil cu învățământul preuniversitar, Luminița Barcari, a spus ca ,,Decizia de a organiza doar anumite olimpiade online ar crea discriminare”.

2. Reactia elevilor, profesorilor si persoanelor publice

Potrivit reprezentanților elevilor, ,,în lista cu materiile la care se vor susține Olimpiade nu se regăsesc disciplinele: Engleză, Istorie și nici măcar Limba Română. Este de-a dreptul inadmisibil cum un elev ce performează la una dintre disciplinele scoase de către Minister nu își va mai putea demonstra cunoștințele la materia respectivă, lucru ce va sublinia clar o inechitate a Sistemului. Amintim că vorbim despre materii la care anual participau o mulțime de elevi și punem accentul pe faptul că Limba Engleză este o limbă de circulație internațională, Limba Română este esențială țării noastre, iar disciplina Istorie surprinde o vastă cultură generală, alături de reprezentarea poporului nostru, ceea ce reprezintă clar argumente pentru care elevii ar trebui să poată susține Olimpiade și la aceste materii.”, au postat pe Facebook Asociația Elevilor din Constanța.

Asociația Vâlceană a Elevilor (AVE), Asociația Elevilor din Constanța (AEC), Asociația Elevilor din București și Ilfov (AEBI), Asociația Elevilor din Bacău (AEBc), Asociația Elevilor din Maramureș (AEM) și Asociația Elevilor din Timiș (AETM) și-au exprimat revolta. Tot ei au spus ca ,,solicităm Ministrului Sorin Cîmpeanu reintroducerea Olimpiadelor scoase pentru a nu discrimina elevii și pentru a oferi tuturor oportunitatea de a performa indiferent de materie!”. Cât despre faptul că majoritatea olimpiadelor eliminate sunt specifice profilului uman, reprezentanții elevilor spun că astfel sunt „create inechităţi între elevii ce studiază diferite profile” si ca toți elevii să aibă „oportunitatea de a performa indiferent de materie”.

Judecătoarea Adriana Stoicescu a comentat revoltată pe pagina sa de Facebook această decizie aberanta a ministerului Educației. Ea schițează un viitor în care „analfabetul funcțional” va fi înlocuit de „prostul absolut”. Judecatoarea spune, cu ironie, ca ,,Scoateți de îndată istoria din școli! Sclavul nu trebuie să își cunoască trecutul. El trebuie să știe să silabisească numele firmei de transport care îl duce la cules de sparanghel și, eventual, să numere până la zece ca să nimerească autocarul. În rest, veselie maximă, distracție super, sărbători magice, patru ore pe Valea Prahovei că ”asta-i România”. Analfabetul funcțional va deveni istorie și vom lăcrima discret după el.”

Filip Havârneanu, deputat USR-PLUS, a criticat această decizie, având în vedere că gradul de analfabetism din țara noastră se adâncește de la un an la altul, spunind ca: ,,Într-o țară în care în 2021 analfabetismul funcțional depășea 50%, acest ministru renunță la concursul de excelență la limba noastră maternă, dar nu are o problemă cu olimpiada la limba maghiară de exemplu, discriminând elevii ași la limba română, care ar putea să dea lecții autentice tuturor angajaților pe pile, din ministere,din coaliția PNL-PSD-UDMR, care au nevoie de asistenți pentru a scrie o demisie.”

Partidul AUR solicită ministrului Educației să includă Limba Română, Istoria și Engleza în lista olimpiadelor școlare. Presedintele partidului AUR, George Simion, spune ca ,,Aş vrea să cred că eliminarea Limbii române şi a Istoriei din cadrul olimpiadelor şcolare este doar o scăpare.”

3. Raspunsul ministrului Cimpeanu la reactia elevilor

Fata de reactia din societatea romaneasca, ministrul Sorin Cimpeanu a dat pe 3 ianuarie un comunicat in care a precizat argumentat motivele pentru care obiectele ca limba romana, engleza sau istoria nu sunt pe lista olimpiadelor scolare reluate. Acesta a spus ca ,,Din păcate, contextul epidemiologic nu permite reluarea tuturor acestor competiții în condiții de siguranță, motiv pentru care principiul ce a stat la baza primei selecții a fost prioritizarea participării României la competițiile internaționale anunțate pentru anul 2022. Toate competițiile listate în prima etapă sunt competiții care prevăd etape internaționale.” Cu alte cuvinte, ministrul a dat vina pe pandemie pentru problemele create de decizia sa.

4. Elevii insista si obtin promisiunea ministrului

Fata de acest comunicat, elevii s-au regrupat si au insistat in a cere reintroducerea obietelor importante la olimpiada. Acestia au comunicat pe pagina Asociatiei Elevilor din Constanta, precum si cei din Bacau, ca ,, Poziția fermă luată acum 2 zile cu privire la situația Olimpiadelor și Concursurilor a creat o presiune la nivelul Ministerului Educației. Astfel, Sorin Cîmpeanu a declarat că va include Olimpiada de Limba Română, cât și pe aceea de Istorie.  Cu toate acestea, ce se întâmplă cu Olimpiada de Limba Engleză pentru care se pregătesc o mare parte dintre elevi?”

Chestiunea in cauza ramane, momentan, un subiect deschis, astfel ca se asteapta raspunsurile ministerului la reintroducerea olimpiadei de engleza.

Recommended For You