Scurt editorial: o țară întreagă am fost luați de proști aproape doi ani! La începutul pandemiei ni s-a impus ,,mască” de către cei care guvernau țara. Azi, 15 febr. 2022, Curtea Constituțională avea să comunice public (cică după sesizarea unui student care nu a vrut să plătescă amenda), că ,,purtarea măștii în exterior” nu este în concordanță cu Constituția și că încalcă drepturile și libertățile fundamentale. La noi, masca impusă prin OUG-uri este subit, ilegală. Intrebare: de aproape doi ani, de ce nu s-au sesizat nimeni dintre cei care diriguiesc țara asta că așa ceva nu-i normal? Bunul simț o spune: porcăria aia de mască nu poate opri un flux de viruși (medicii știu asta și tac!), chestiunea ține exclusiv de vaccinare. Mai mult, a purta mască pe exterior nu e normal. Curtea nu s-a sesizat din oficiu în chestiuni serioase precum aceasta, dar sare in sus de 10 metri daca li se taie pensiile speciale! Politicienii din Parlament si-au dat ghes, unul la altul, care mai de care mai incompetent, iar cei cu studii si specializari juridice, marii,,doctoranzi ai țării” au tăcut mâlc. Pe de altă parte, așa cum bine știm, CC răspunde la comenzile PSD, deci nu ar fi de mirare ca această decizie să dinamiteze aliatul lor direct, PNL. Oricum ar fi, niciun politician de pe Dâmbovița nu a zis niciodată nimic pe această chestiune, mai puțin AUR și Șoșoacă. Să vezi de acum cât va crește in sondaje ,,AUR-ul” lui George Simion. Concluzia, amară, este că la noi în țară, cetățeanul nu contează: noi suntem bătăaia de joc a celor care ne conduc. Și asta nu de azi de ieri – dar decizia de azi ne aconfirmă asta, o dată în plus.
Curtea Constituțională: Ordonanța privind impunerea măștii de protecție în spații deschise este neconstituțională / Amenzile pentru lipsa măștii ar putea fi anulate de instanță / Decizia CCR nu se aplică retroactiv
Ordonanța de urgență privind impunerea măștii de protecție în aer liber este neconstituțională. Decizia a fost luată marți de către Curtea Constituțională, care spune că Ordonanța de guvern ce reglementează măsurile luate în contextul pandemiei, între care obligativitatea purtării măştii în unele spaţiile publice și telemunca, este neconstituţională din motive care ţin de procedura legislativă, și nu de fond. CCR contestă modul în care a fost adoptată OUG, în lipsa avizului Consiliului Legislativ, informează Hotnews.ro – detalii mai jos
Consecința ar putea fi anularea de către instanțe a amenzilor date începând din noiembrie 2020 și care nu au fost plătite, în procese care nu au o decizie definitivă. Curtea Constituțională a anunțat, printr-un comunicat de presă, că în ședința de marți a admis, cu unanimitate de voturi, excepția de neconstituționalitate și a constatat că este neconstituțională, în ansamblul său, Ordonanță de urgență a Guvernului nr.192/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr.55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, precum și pentru modificarea lit.a) a art.7 din Legea nr.81/2018 privind reglementarea activității de telemuncă.
Curtea a constatat neconstituționalitatea în ansamblu a Ordonanței de urgență a Guvernului nr.192/2020, invocând că a fost adoptată cu încălcarea prevederilor constituționale referitoare la avizarea proiectelor de acte normative de către Consiliul Legislativ. Curtea precizează că, prin efectul acestei decizii,rămân în vigoare celelalte prevederi din Legea 55 și din Legea 81/2018 privind reglementarea activității de telemuncă, urmând să fie eliminate doar dispozițiile cuprinse în OUG 192/2020. În acest caz, Curtea Constituțională a fost sesizată de către un student care a fost amendat și care a contestat amenda în instanță. Prin OUG 192, Guvernul a modificat articolele din Legea 55 privind impunerea măștii de protecție și posibilitatea ca angajatorul să poată decide organizarea activității în regim de telemuncă fără a mai cere consimțământul angajatului.
Una din consecințe este că autoritățile nu mai pot impune masca în aer liber, iar angajatorii nu mai pot decide telemuncă fără acordul salariatului în starea de alertă.
Explicațiile lui Augustin Zegrean, fost judecător la CCR
Fostul președinte al CCR, Augustin Zegrean a explicat pentru Libertatea că ATENȚIE decizia dată azi, 15 febr. 2022, intra în vigoare de la data publicării în Monitorul Oficial, iar până atunci se va aplica în continuare OUG!
„Este termen de motivare o lună, adică 30 de zile. Apoi, legea va fi suspendată timp de 45 de zile. După cele 45 de zile, dacă nu se produce alt text care să ne oblige, suntem liber la mască. Decizia Curții nu anulează amenzile, pentru că are putere numai pentru viitor. Dacă au fost contestate în termen, judecătorul va decide ce va face. Dacă nu au fost contestate în termen, se vor executa. Decizia CCR nu are nicio legătură cu amenzile care au fost aplicate pentru că legea a fost în vigoare. În cazul celor care au decizie în instanța aceia rămân cu banii luați. Atenție decizia CCR nu se aplică de azi pentru că și acum când vorbim se pot aplica amenzi pentru că decizia nu este publicată în MO.
- Decizia nu are efect retroactiv. Nu anulează faptele sau amenzile aplicate înainte. Amenzile nu vor putea fi anulate pentru că decizia va produce consecințe doar de la data intrării ei în vigoare, pentru că atunci când au fost date, hotărârea Guvernului beneficia de „prezumția de constituționalitate”.
Detalii legislative – Modificările aduse de guvern prin ordonanța 192 din 5 noiembrie 2020:
- a) obligativitatea purtării măștii de protecție în spațiile publice, spațiile comerciale, mijloacele de transport în comun și la locul de muncă;
În forma inițială, articolul 13 din Legea 155 instituia:
- “obligativitatea purtării măştii de protecţie în spaţiile publice închise, spaţiile comerciale, mijloacele de transport în comun şi la locul de muncă”.
Prin urmare, din OUG a dispărut sintagma “spaţiile publice închise”, ceea ce înseamnă obligativitatea purtării măștii și în aer liber.
2. Articolul 17 se modifică și va avea următorul cuprins:
- Pe durata stării de alertă, angajatorii dispun munca la domiciliu sau în regim de telemuncă, acolo unde specificul activității permite, cu respectarea prevederilor Legii nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și ale Legii nr. 81/2018 privind reglementarea activității de telemuncă.
3. Articolul 21 se modifică și va avea următorul cuprins:
- Pe durata stării de alertă, prin derogare de la prevederile art. 118 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, angajatorii din sistemul privat, autoritățile și instituțiile publice centrale și locale, indiferent de modul de finanțare și subordonare, precum și regiile autonome, societățile naționale, companiile naționale și societățile la care capitalul social este deținut integral sau majoritar de stat ori de o unitate administrativ-teritorială, cu un număr mai mare de 50 de salariați, organizează programul de lucru astfel încât personalul să fie împărțit în grupe care să înceapă, respectiv să termine activitatea la o diferență de cel puțin o oră.
4. La articolul 38, după alineatul (1^2) se introduce un nou alineat, alineatul (1^3), cu următorul cuprins:
În perioada noiembrie 2020-31 decembrie 2020, prin excepție de la prevederile alin. (1), prin ordin al ministrului educației și cercetării, în baza hotărârii Comitetului Național pentru Situații de Urgență și analizei situației epidemiologice la nivel național, se pot dispune suspendarea activităților care impun prezența fizică a antepreșcolarilor, preșcolarilor și elevilor în unitățile de învățământ și continuarea activităților didactice în sistem on-line.